14 Jan 2016

Tips Bangkit Dari Kejatuhan

Assalamualaikum

Sejak kebelakangan ni , selalu je dengar orang bunuh diri kan.. Memang dah trend eh macam tu?? Hmmm.. susah jugak nak cakap , kang orang kecam aku pulak.. hihi

Tapi pada pendapat aku... tak kan semudah itu kau menyerah kalah kan.. Tak terfikir ke kenapa Allah jatuhkan kita?? Mungkin kita dah terlalu jauh dari DIA...  Aku pun tak adalah sempurna mana kan , dunia ni berputar.. mungkin hari ini kita nun jauh di atas sana , siapa tau esok lusa... kita berada di bawah pulak. Sebab tu lah , kita jangan terlalu mendongak ke langit.. Ingat tu!!

Tips Bangkit Dari Kejatuhan


Apa yang perlu kita lakukan bila mengalami masalah macam ni...?? Meh aku bagi tips sikit.. sebab aku sendiri dah mengalaminya...

Benda pertama kau harus ingat adalah Muhasabah diri setiap masa... tak kira siang atau pun malam. Inshaa Allah kita dapat tenang kan diri slow slow...

Yang kedua... Jangan lupa , apa yang kita ada sekarang semuanya pinjaman dari-Nya. Mungkin hari ni kau ada segala2nya ,tapi esok lusa... mungkin Allah akan tarik segala2nya , Bila kita beringat... Inshaa Allah semuanya "cool"

Kemudian , bila kita mengalami kesulitan yang besar,, hadapi lah dengan tenang . Redha dengan ketentuan nya.. yakin dengan janji Tuhan , setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Motivasi kan diri sendiri.. benda ni paling aku suka , tiap kali ada benda yang buat aku down , aku cuba untuk motivasi kan diri. Tak perlu nak motivasi dari orang lain! Ingat.. tak ada siapa yang boleh tolong kita melainkan diri sendiri.. Kenapa aku kata macam tu... Ok , kata lah kau putus cinta... member kau dok nasihat itu ini , tapi kalau diri kau sendiri tak boleh nak terima nasihat orang pun tak ada guna nya.. Nekad dalam diri " Aku harus kuat!! Aku perlu ke hadapan.. ada perkara yang lebih baik menunggu aku di hadapan " Yesss.... masa hadapan kita , tak ada siapa yang tahu...

Jatuh dalam perniagaan?? Kenapa harus takut..kenapa harus bersedih????Bukan kah untuk mendapat kejayaan yang lebih besar , kita harus lalui semua itu dulu....Banyak kan bersedekah... Inshaa Allah , keuntungan datang berganda.. itu janji dari-Nya..

Aku harap.. apa yang aku share dapat bantu orang2 di luar sana untuk lebih berani bangkit ke hadapan... Aaminn....